2011. május 25., szerda

2011.02.26-27. Börzsöny, Farsang, szombat

Február vége, nyakunkon a farsang, régi hiedelmek szerint ilyenkor maskarába öltözve hangoskodással kell elűzni az ártó szellemeket. Meg persze a télnek is legyen már vége.
Nos, kaptunk az alkalmon, nekiálltunk szervezni! Börzsönyre eset a választás, a Toboz kulcsosház megteszi szállás gyanánt. Találkozó Kóspallagon itt összeverődik a csapat. Csípős, hűvös hideg van. Sapkát, kesztyűt szinte mindenki kiveszi a hátizsákból. 30 túrázó indul a vezetésem alatt az OKT ösvénynek s fagyott talajon.
Utunk masszívan felfelé vezet, az első öt kilométeren 500 méter szintkülönbséget küzdünk le.
A Hálás-bércen, ami utunk első két kilométere, már hóban gyalogolunk. Felfelé haladva kicsit vastagodik, 10 cm-nél azonban már nem vastagabb a hóréteg. Etel pihenőnél megállunk, összevárjuk a csapatot. Lekerülnek a kabátok, pulcsik minden felesleges ruhadarabok, pár korty víz csoki és irány tovább a Nagy-hideg-hegy felé. Azonban mi most nem megyünk fel a menedékházhoz, pedig nagy a csábítás!
A Gács-nyeregben tízóraizunk, készítünk egy közös fotót, majd nyugat felé vesszük az irányt, Nagybörzsöny felé. Páran nem bírnak ellenállni a kísértésnek, és felmennek a házhoz. Mi kigyönyörködjük magunkat, gyönyörű kék égbolt van felettünk, hó csillog a talpunk alatt, szemben a Nagy-hideg és a Csóványos, kilátóval a tetején büszkén magasodik előttünk.
Búcsút intünk a szép kilátásnak, megyünk lefelé a kék négyzeten. Az erdő javában alussza téli álmát a hótakaró alatt. A fákon madarak csiripelnek vidáman, a fák közé a nap sugarai alig-alig szűrődnek be. Érezni a hideget! A nyílt terepen olyan jól melegítettek a nap sugarai, itt viszont érezhetően még a fagy az úr.
Vasedény kulcsosháznál tartunk egy kis pihenőt! Feltöltjük a flakonjainkat forrásvízzel, szendvics csoki, elolvassuk az intelmeket amiket kiírtak ház falára. Ezek alap dolgoknak kellene lenni, de sajnos sok hülye, meg felelőtlen ember van. Fotóknál megnézhetitek, a szövegeket. De lépjünk tovább! Megyünk a kék kereszten! Azaz csak egy darabig. Rátévedünk a régi kisvasút nyomvonalára. Egy darabig ezen megyünk, ugyanarra visz. Azonban mikor felfelé kezd indulni az ösvényre szűkült út, inkább lecsapatok a kék keresztre. És kit látnak szemeim! Ilona a két csöpp túrakutyussal! Örülünk a találkozásnak, ő még tesz egy kört, mi lemegyünk a faluba. Azaz inkább lecsúszkálunk a jeges úton.
A Hosszú-völgybe érve a befagyott patakon igyekszünk átkelni. Imi átcsúszkál, én hátrafordulva patak közepén, a jégen állva figyelem a többieket, valami hang súgja fordulj meg! Megfordulok, látom amint egyik túratárs a jég széle felé csúszkál! Rászólok! Ne menj arra! Késő az intelem! Reccsen a jég, egyből térdig merül a hideg vízbe! Azonban oly szerencsétlenül, hogy elveszíti az egyensúlyát, beletérdel a vízbe! csére kiálló kő és jég nincs a patakban, így csurom vizesen megússza a kalandot. Nagybörzsöny itt van negyed óra gyaloglásra, a vendéglőben majd megszárad a nadrág.
A vacsorát 17:30-ra rendeltem, addig még van egy óránk. Kitalálom nézzük meg a Bányásztemplomot és a Tájházat. A szállásunk gondnoka segít, felhívja a üzemeltetőket. Ilyen mázlink legyen mindig!
 A Nagybörzsönybe betelepített német bányászok építették a XIII. század első felében ezt a kistemplomot, melyet a XV. században bővítettek ki mai formájára.  A XV-XVI. században további átépítések történtek, amit a déli oldalába beépített reneszánsz ablak maradványai tanúsítanak. A Bányásztemplom a katolikusokhoz való 1710. évi visszakerülése után 1788-ig volt Börzsöny plébániájának központja, ekkor az újonnan elkészült barokk templomnak adta át e rangot. A templomban található hazánk egyik legrégebbi orgonája. Kipróbálhatjuk ha van kedvünk.
Ajánlotta fel a gondnok. Ezen a lehetőségen kap a csapat! Egy percen belül önjelölt orgonaművészek tolonganak ki üljön a billentyűk elé. Kiderül van egy zenei tehetség is a csapatban! Uborka egy ismert zenei darabbal kápráztat el minket! Ügyes, nagy tapsot neki!

Nos nézzük a következő állomást, a tájházat! 17. századi épületbe lépve több generációnyit ugorhatunk vissza az időben. A négy helyiségből álló ódon házban több apró kiállítás mutatja be a település utóbbi évszázadait. Az első, úgynevezett tiszta szobában az egykori nagybörzsönyi Ércbányászati Múzeum anyaga kapott helyet, mely bemutatja a helyi bányászat történetét és a hegységben előforduló ércesedések, ásványok jelentős részét. A változatlan formában ránk maradt szabad kéményes konyhában a 20. század elején élt nagybörzsönyi német háziasszonyok konyhai felszerelésével és ételkészítési módszereivel ismerkedhetünk meg.
A házigazda sok érdekességet elmesél nekünk, maradnánk még, hallgatnánk a mendemondákat, de minket vár a vacsora! Átgyalogolunk az étterembe, elpusztítjuk a két fogásos kaját.
A kemény mag nekiindul asötétedésnek, irány a Toboz kulcsosház! A feladat begyújtani, összepakolni az esti bulihoz. A többiek melegednek pihennek, söröznek egy órát, majd indulnak utánunk. Mire megérkeznek már duruzsolnak a kályhák. Illetve nem mind, de elfogadható hőmérséklet van bent.
Elfoglaljuk a szállást és kezdődjön a buli! Előkerülnek a jelmezek, mindenki csendben készülődik a nagy jelmezes bulihoz! Van itt minden! Virág, ördög, konyhatündér, ajándék, múmia és még sok ötletes jelmez. Mindenki kíváncsiskodik, érdeklődik, kinek hogy készült, mi akar lenni a maskarája.
Nem gondoltam volna hogy ilyen komolyan veszi mindenki! Kitaláltuk szavazzunk a legjobb jelmezre! Nagy nevetések, kurjantások, tapsolások és vakuvillanások közepette mindenki egyesével mutatja meg a jelmezét. Az utolsó maskara műsorszáma után, összeszedem a szavazó papírokat és lássuk kié lett a legjobb jelmez! A legtöbb szavazatot kapta, a Teletabi! Nagy ujjongás közepette veszi át az ajándékát. Persze a második és a harmadik helyezett is kapott díjat.
Innentől kezdve buli, zene és a tánc van a középpontban! A hátizsákjainkban cipeltük a hangtechnikát egész nap, most élvezzük! Pár mécses, gyertya és fejlámpa hangulatvilágításként, egyik kedvenc zene a másik után. Hajnali 4 körül dől ki az utolsó táncoló. Elcsendesedik a ház, ki itt ki ott szenderedik álomra.