2011. május 15., vasárnap

2011.02.12-13 Bükk Mályinka, vasárnap (képek nélkül)

Vasárnap gyönyörű napsütéses reggelre ébredünk. Az ablakon beszűrődő fény, a madarak csiripelése hívogat minket. Gyertek, sok érdekesség vár rátok!
Reggeli teendők, kaja tea, számla kifizetés, összepakolás, és már ott is állunk a bejáratnál. Gyorsan elmondom a napi programot, gyalogolunk 100 métert, letérünk balra a kövesútról. Itt egy jellegfa áll 100 éve biztosan. Gyerünk, álljatok össze egy csoportkép erejéig! Még egy kép, valaki pislantott!
Oké, mehetünk, irány a Látó kövek! Lefelé jeges ösvényen csúszkálunk 30 métert, van aki a fenekével nézi meg a jég keménységét, hangos sikoly és puffanás kíséretében. 10 méteres sziklát kell megmászni a szép kilátásért. A panoráma lélegzet elállító! Tiszta idő, nagyon messzire ellátni, a Magas Tátra mintha karnyújtásra lenne.  Csodáljuk a kilátást, élvezzük a reggeli napsütés fényeit. Azonban mennünk kell, Szentléleki Pálos kolostorrom már vár minket.
A 13-14. század elején a főúri rend nagy lendülettel folytatta kolostoralapítói tevékenységét. 1240-ben már remeték laknak a romok helyén. A romok gótikus építményre utalnak. Nagy feltételezés, hogy ugyanazok az építőmesterek építették mint akik a győri várat, és a monostort is építették. A késői klasszikus gótika jegyében épült, egyhajós, hosszú szentélyű egyházi épület. a monostor és az épület pusztulása korán elkezdődött, a szemben álló felek sokszor az épületeken álltak bosszút.
Megnéztük, lefényképeztük, a büfében ittunk egy kaffét, ki forralt bort, úgyhogy indulunk, a pár kilométerre lévő Bánkút felé. Elhaladunk a Látó-kő mellett, egy pillanatra megcsodáljuk, és megyünk is tovább. A Panoráma úton haladunk, ami meredek hegyoldalon vezet. Szerencsére kissé lefelé és párhuzamosan a hegyoldallal. Két kilométert haladva egy hajtűkanyarban letérünk egy erdészeti útra, amin jég és hó nehezíti meg az előrehaladásunkat. Kicsit csúszkálva de felérünk, innen pár lépés kövesúton, majd a piros jelzés mentén Bánkútra érünk. Illetve dehogy érünk!
A sípályáknál meglátok egy büfé feliratot. Naná, hogy ennek utána járok! Bemegyek, megkérdezem lehet e ebédelni. Igen lehet, jön a válasz. Oh, nagyszerű, elfogadható árban van, beülünk melegedni, ebédelni. Leadjuk a rendelést, kicsit várnunk kell, de sürög forog a két szakács, a konyha füstben áll, ég a kezük alatt a munka! Viszonylag gyorsan elkészül az ebéd. Forró gőzölgő levesek, Brassói, cigány pecsenye, palacsinta, és az elmaradhatatlan kaffe a végére. Jó lakottan feltöltődve távozunk. Teli hassal kicsit nehézkesen megyünk fel a Bálvány hegyre, és még ott van a kilátó! Plusz 20 méter legalább!
A kilátás viszont pazar, megérte felszenvedni magunkat. A késő délutáni napsugarakban fürdő Bükk fennsík az egyik oldalon a másikon a felvidék, és persze a Tátra. Miután kigyönyörködtünk magunkat, elindulunk Dédes vára felé.
Szekérúton haladva az egyik kanyarban még megcsodáljuk a kilátást a fennsíkról, majd az Ördög oldalon legyalogolunk a várhoz. Elhaladunk a Kisvár sziklaképződménye mellet, Bástyának ide fel kell kapaszkodnia, nekünk elég lesz a várhoz felgyalogolni. Fent tartunk egy kisebb szünetet, pihenünk megnézzük a kilátást és mivel igencsak sötétedik irány Mályinka.
Lefelé egy meredélyt választok, amin rövidítünk egy kilométert. Bástyával lefutunk a meredek szakaszon, átugrálva a kidőlt farönkökön, a többiek lassan óvatosan araszolnak lefelé. Mindenki leért, elő a fejlámpákat és irány vissza a kocsikhoz. Három kilométert áll előttünk. Gáborral beszélgetek mikor hirtelen rálép egy ágra ami az úton keresztbe fekszik. A másik vége felágaskodik, pont a két lábam között! Egy puffanással elterülök mint a gyalogbéka! Gábor vidáman mondja! Tessék visszakaptad! Valahol itt buktattál fel! Igen mondom, pont itt, lehet épp ez az ág volt! Nem tettük le az útról! Nevetünk a történeten, felkelek leporolom magam és irány a kocsik! Beérve Mályinkára a betérünk kocsmába egy üdítőre, elbúcsúzunk egymástól, és irány hazafelé.