2011. április 13., szerda

2011.01.28.30. Bükki kalandok! ...vasárnap

Este csodás csillagos panorámában volt részünk, a tiszta égbolt azonban sejtette, hideg téli éjjel elé nézünk. Beigazolódott a sejtésünk, -20 fok közeli hajnallal fogadott a félhold. A barlangban ebből a kemény hidegből nem sokat éreztünk. Nyugodtan horkoltunk hálózsákjainkban. A kályha valamikor az éjjel folyamán kialudt, a rápakolt kövek lassan kihűltek. Reggel nyolckor már napsütéses idő fogadott minket. Hűvös reggel mínusz pár fokkal.

A barlang lassan megtelik élettel. Mindenki álmosan sürög, forog, reggeli, majd összepakolás. Gyufa, papír, konzerv, víz és pár hasznos holmit lepakolunk az egyik sarokba. Szemetet összeszedjük, majd felsöprögetünk. Úgy hagyjuk a szállást ahogyan mi szeretnék megkapni. Tisztán és takarosan!
Szombati túrán Lacza elkezdett piszkálni. Egy darabig tűrtem, de este ittasan rátett még egy-két lapáttal, tett egy két sértő megjegyzést. Okos enged elven nem szóltam vissza, de megszültem a tervem. Nos… veszekedni a fene sem fog, de ha nem bízik, bennem valaki az ne jöjjön a túrámra. Mivel most itt vagyunk, nézzük mennyire vagány a srác! Tessék, itt van a térkép, ma te vezeted a csapatot! Irány a Vörös-kő barlang, iránymenetben, majd Vöröskő forrás, Toldi kunyhó végül Bélapátfalva. Döbbent csend, majd Lacza egy perc múlva tiltakozik ez hülyeség, meg nagyon meredek, meg nem lehet megcsinálni…bla..bla.. Visszaadta a térképet… Feszült helyzet… 2011.01.28.30. Bükki kalandok! ...vasárnap valaki a többik közül... Domi te vagy a túravezető, induljunk! Ez a mondat visszazökkentett a valóságba. Banyeg milyen igaza van, aki mondta, nem szabad így viselkedni! A francokat… Indulunk, aki jön, jön! Mondtam és abban a pillanatban megfordultam és elindultam.
Megint elgyalogoltunk a „romantikázó hely” mellett most azonban nem álltunk meg, haladtunk tovább. Egy kicsit észak felé letértünk a kék ösvényről, de könnyedén visszataláltam. Most azonban itt állunk a Vöröskő barlang felett, elő a tájolót, és iránymenet! 10-15 cm hóban 150 métert kell haladni. Számolom a lépéseket! 0,8-al megszorozva az kb 190 lépés. 60 fok észak felé balra, és ha jól gondolom alattunk a barlang.
Egy sziklatömböt kell megkerülnünk, a másik oldalán lesz. Nagyon meredek a hegyoldal, fától fáig megyünk. Leérve a völgybe kiderül, még egy bordán át kell menni. A csapat egyik felének ehhez nincs kedve. Őket nem érdekli a barlang, a kunyhó sem inkább lemennek a forráshoz. Öten megyünk megkeresni a Vöröskő barlangot. Pár perc gyaloglás után meg is van! Ledobjuk a zsákokat és felkapaszkodunk megnézni. Nem nagy barlang, talán két méter mély lehet. A nyomokból ítélve, egy állat használhatta menedéknek. Miután alaposan megnéztük a környéket is, lecsapatunk a völgybe, felvesszük a zsákokat és irány a Toldi kunyhó.
Ez a kis mesebeli házikó kiváló menedék egy-két éjszakára. Szerencsére az ilyen szállásokat elkerülik azok a turisták, akiket nem szeretetünk látni az erdőben. Akik szemetelnek, fákat törnek, rombolnak, és tönkreteszik azt a kevés szépet, ami még megmaradt. A kunyhó jó állapotban van, három-négy embernek kiváló szállás, még télen is, hála kályhának.

Találunk egy doboz sört, csapraverjük, beleolvasunk a ház naplójába. Tiszteletünk jeléül összeszedjük a szemetet, és irány a Vöröskő időszakos forrás. Nem cicózunk! A legrövidebb út az egyenes! Irányszög mérés és csapatjuk iránymenetben. Rohamléptekben haladunk lefelé 10cm hóban a hegyoldalon, ölnyi vastag fákat kerülgetve. Jó szokásomhoz híven, naná hogy futva megyek lefelé a meredeken! Egyre jobban izgat, vajon működik a forrás? Van elég víz a hegy gyomrában? Minél lentebb érek, annál jobban elhatalmasodik az izgalom bennem. Mintha vízcsobogást hallanék! Gyalogolok és fülelek! Igen egyre jobban hallom! Ez a forrás lesz! Ez nem zubogó patak hangja! Egyre jobban felerősödik, és pár pillanattal később meglátom! Működik! Nem is akárhogyan! Igaz szokott magasabbra is spriccelni, de 80cm megvan. Szépen látható a legyező forma. Az eligazító táblától szemlélve, engem egy szellem alakjára emlékeztet.

A Vöröskő-forrás egy ideiglenesen működő forrás a Bükk hegységben. Az elolvadó téli hó, és csapadék felduzzasztja a Bükk karsztvízrendszerét. A vízszint amint eléri a forrás száját akár 100-150cm magasra is törhet a víz.  Ez pár hétig tartó folyamatosan apadó működést eredményez. A forrásvíz iható, tiszta és hideg karsztvíz. A Vöröskő-forrás általában április végére kiapad, és az év további szakaszában teljesen kiszárad, június végétől már egyáltalán nem ad vizet.

A többiek itt kitalálják a tuti útvonalat, egy beszólás, és indulnak is. Egyenesen át mindenen GPS-el a kézben. Egy meredek hegyoldalon fel, majd a túlsó oldalán lefelé. Meg is érkezünk a Pes-kő katlanba. Elsétálunk a kulcsosház mellett, majd a piros jelzésen felfelé. Nagyzsák és három napra való felszerelés húzza a vállunkat. Fortyogok magamban! Nem tudom ki találta ki, de nagy ötlet volt ez az útvonal. Ész nélkül át mindenen, gyűjtve a szinteket, amit meg lehetne kerülni, mi azt is megmásszuk. Az eleje megy, ahogy csak bír, nincs tekintettel a lassabban haladókra. F.Peti nem rutinos túrázó alig bírja a tempót, másoknak is csak szenvedés az út. Én nem foglalkozom a rohanókkal, a barátommal maradok a sor legvégén. Bátorítom segítek neki, még szép, hogy így teszek. Ha nem így tennék, ő leszakadna a csapattól és lehetne keresni. Meg amúgy is, ezért vagyunk barátok. Menyjenek csak, mi elvagyunk a sor végén. Aztán Ör-Kő rétnél csak bevárnak minket. Tűz mellet melegednek, a rohanók mire odaérünk. Innen lefelé Bélapátfalva, vissza a Lak völgyi tóhoz.
Leérve megnézzük a GPS adatokat. Közel 1000m szint és 11km, a tervem erre a napra 550m szint és 11 km lett volna. Laza nap helyett egy kemény túrát toltunk.  Nos, innentől kezdve más szabályok lépnek életbe. Nincs kec-mec… nem kötelező velem jönni, de aki velem tart annak el kell fogadni a szabályokat.