2012. február 27., hétfő

2011.04.29-01. Mecsek, Medvehagyma túra A második nap

Eljött a vasárnap reggel, még itt a Mecsekben is. Felébredek, törölgetem a szemem, majd felülök az ágyra. Szétnézek a szobában, látom van aki hamarabb felkelt. Lassan ébred a társaság, de Ericdravent nem látom, hiába kérdezem a többieket, ők sem látták. Fogom a telefonom, felhívom. Kiderül kora reggel gondolt egy merészet, és elment sétálni a környéken. Most épp pár km-el arrébb gyalogol. majd csatlakozok valahol, mondja. Ezzel csupán egy pici gond van, a szállást 10-ig el kell hagyni.
Telefont leteszem, összepakolok, Eric cuccait is, reggeli és irány a kocsik, pár perc kocsikázás, és már gyalogolunk is medvehagymát vadászni! az idő a legjobb túraidő amit túrázó remélhet! Hajnal óta esik, a föld átázva, pocsolyák mindenfelé, sár és dagonya! Esőkabátos a buli, elnézve a felhőket ez így is marad pár óráig.
Nos, tapossuk a sarat földúton kerülgetjük a pocsolyákat, igyekezve megtalálni a legszárazabb részt. Bár majdnem mindegy hol megyünk. Semmi sem tart örökké, ez a sárdagonya is elfogy egyszer. Így is lesz, letérünk a sárútról, innen erdei ösvényen gyalogolunk, ezen már nincs sár, csupán csúszik, de rendesen.
A Melegmányi kőlyukhoz érve tartunk egy rövid pihenőt. Itt levehetjük az esőkabátokat, fedél van a fejünk felett.
Tovább indulva pár perc gyaloglás után megpillantjuk a prédát! Igen ez medvehagyma, de mennyi! Beborítja az egész völgyet, akármerre fordulunk mindenfelé látjuk, szinte fehérré varázsolja az erdőt, mintha visszatért volna a tél, pihe puha hótakaróval borítva az talajt.
Meg is akad a túra! A haladási sebességünk csupán tizede az eddigi tempónknak.
Viszont készül száz fotó, mindenki kattogtat, minden lépésnél találunk valami fényképezni valót. Medvehagyma homályos háttérrel, sok medvehagyma túrázóval, medvehagyma patakkal, medvehagyma fatörzsekkel, medvehagyma  csak úgy szimplán, medvehagyma kockaképen, medvehagyma széles képen, medvehagyma Kánya forrással…
Hoppá, már itt is vagyunk? Gyorsan eltelt az idő, szinte észre se vettük a kilométereket, annyira belemerültünk a fényképezésbe, gyomrunk is korog már, ideje ebédelni. Neki is állunk falatozni, szendvicsezni. Pár percet időzünk csupán, az eső szerencsére alábbhagyott, de az esőkabátokra még szükség van.
A folyamatos eső alaposan átáztatta a talajt, az út csúszik, viszont a növények gyönyörű élénk zöldben pompáznak, és persze mindenhol medvehagyma. Most már kifényképeztük magunkat, már nem kattanunk rá a fehér pamacsokra.
Annál jobban az előttünk álló lejtőre, pontosabban a sáros meredek úton elcsúszó hölgyek fenekére! Szemét módon, előremegyek és fényképezem a kétségbeesetten kapaszkodót keresőket, miközben küzdenek az életükért. Nagy harc, nagy képek készülnek! Páran szó szerint gatyaféken érnek le.
A Melegmányi forrást érintve jutunk a mésztufa lépcsőhöz. A védett terület geológiai érdekessége a felszínre kerülő víz elveszíti oldóképességét, az oldott CaCO3 tartalma kicsapódik, a patakba hulló faágakra, levelekre, egyre vastagabb réteget képezve.
A mésztufa képződése során a kicsapódás látványos gátakat, lépcsőket, apró tavacskákat hoz létre. Egy idő után a növényi anyagok elbomlanak, így lyukacsos szerkezetűvé válik a képződmény. A folyamat napjainkban is tart.
Ezen a napon hűséges útitársként szegődött hozzánk az eső, egy percre nem tágított mellőlünk.
Azonban mire az Árpád kori templomhoz érünk, kitartó gyaloglásunk meghozza a sikert. Az eső elfáradt, most már csupán szemerkélésre futja az erejéből! A talajt viszont az emelkedőkön is feláztatta! Lefelé még csak-csak lecsúszkál az ember, hála a gravitációnak, na de szemben a fizikával! Akiknek nincs túrabotjuk, azoknak marad a négykézláb módszer a társak nagy örömére! Így vagy úgy, de feljutunk, a meredeken, utunk következő állomásához már könnyed sétával érünk.
Ez pedig nem más mint az 1100-as években épült mánfai Árpád-kori templom. A román stílusú templom a XII. sz épült, eredetileg félköríves szentéllyel, majd a XIII. majd a XV. században átépítették, bővítették a templomot.
Ötemeletes, ikerablakokkal ellátott torony, itáliai építészeti stílusról árulkodik. a templomot körülvevő falat a XV. sz-ban építették. A templom mellett található két, védett, több százéves ezüst hárs.
A parkoló ahol a kocsikat hagytuk pár perc gyaloglásra van. Az eső összeszedte maradék erejét, és az utolsó kilométeren utolért minket. Jól rákezdett, azonban a parkolónál lévő csárdában forró levest szürcsölve, rántott húst majszolva ez már minket hidegen hagyott. A célunkat elértük, a medvehagymát megtaláltunk, jöhet a jól megérdemelt pihenés.