2011. január 31., hétfő

Január 8. Jégrevű

Január 8. szombat reggel elég viseletesen ébredtem. Péntek este kibéreltük az Odeon moziban a különtermet, és megalapítottuk a Kalandorok klubbot. Filmvetítés, nagy tervek, ötletek négy sör, hajnali négyig, reggeli ébresztő 6-kor kombináció nem kicsit nehézzé tette a szemem nyitva tartását. Ígéret szép, fogom a hátizsákom, a korcsolyámat és irány Újpest központ.
Bástya kicsit késik ennek örülök most, így van időm beugrani a sarki kisboltba kaját, vizet venni. Ezután a buszmegállóban ülve szunditok 10 percet. A taxim 2 perccel később érkezik, tökéletes szervezés. Nekem a 10 perc relax most mindennél többet ért! Bepattanok a kocsiba, és irány Berkenye. A kocsiban alszom még negyed órát így már nagyon jól vagyok.  Megérkezve egy jó erős fekete, és kezdődhet a korcsolyázás!
A tavon pár centi hó van, azonban ez éppen nem zavaró.  Vidáman csúszunk ki sebesen, ki most teszi meg az első csúszásokat, korcsolyával a lábán. Egy hólapátot is szereztünk azzal letakarítunk egy nagyobb részt. Illetve a többiek, én csupán kegy kisebb felületet teszek hó mentessé. A nagy csatából azonban kiveszem a részem! Repkednek a hógolyók, aki nem vigyáz, az kap egyet-kettőt!
Eperkét kilövöm muníciókészítés közben, majd összefogok egy nagy adag havat, és Eperke fölé állva rádobom. nagy nevetés a többiek részéről. A következő játék a hóemberépítés. Bástya a legaktívabb, mint egy igazi nagy gyerek. Kacsna és Eperke is sokat segít.
Így valódi csapatmunka! Az első nagy hógolyót én kezdem gurítani, Bástyával ketten rakjuk fel az alapra. Jöhet a következő.  Gyorsan elkészül a középső szint, majd a feje következik, ezután az alakítás, formálás. Bástya a hóember fejére húz egy vödröt, ez lesz a kalapja, bogáncsból elkészülnek a gombok, és a szeme, sárból pedig a szája. Két keze két nád, az orra szintén nádból készül, érdekességkép két nádat még beleszúrunk, így már csak a keresztelőt kell megtartani.
Pár perc gondolkodás után Klementinának kereszteljük. Ránézésre ez illik rá, olyan Klementinás hóember.  Pár kört még csúszunk, majd elbúcsúzunk Klementinától, mosolyogva őrizze a tavat. Délutáni tervünk elsétálunk a Nógrádi várhoz, megnézzük, majd visszatérve Berkenyére egy forró levessel pontot teszünk a nap végére. A várhoz vezető út fagyos, itt-ott bordázott az autókerekektől. Néhol hó alatt vékony jégréteg rejti a pocsolyákat, amire rálépve gyorsan bokáig süllyed az ember. A vár alatti kocsmába betérünk melegedni, egy kávé jót tesz mindenkinek. Fél óra beszélgetés után indulunk fel a várba.
A vár története dióhéjban. A vár építési idejét pontosan nem ismerjük, azonban a Honfoglaláskor már megerősített hely volt. XII-XIII. században a királyi várispánság központja, ekkor kezdték építeni a várat.
A török időkben többször gazdát cserélet, hol a töröké, hol a magyaré, hol az erdélyi fejedelemé volt. A vár szabálytalan alaprajzú külső erődrendszerből, és a XV. századi belső várból állt.
Sajnos 1685-ben a lőszertartó torony egy villámcsapástól felrobbant. A törökök lerombolták majd elhagyták a várat, többé nincs hadászati jelentősége.
A várból szép kilátás nyílik, érdemes felmászni. A falak tövében borospincék vannak, érdemes vetni rájuk egy-két pillantást. A várkapuval szemben egy magyar zászló lobog vidáman a szélben. A tartórúd talapzata megsüllyedt, az egyik sarkánál egy nagy lyuk tátong. Körbeszalagozták, remélhetőleg hamarosan kijavítják.
Miután szétnéztünk, visszaindulunk Berkenyére. Útba ejtjük a vasútállomást, itt kék túra, pecsételő hely van. Innen szekérúton haladunk, majd a vasúti töltésen. Persze a vonat épp most jön! Erre dudálással hívja fel a figyelmet. Amint elhalad, megyünk tovább a töltésen. Visszaérve a faluba egyenesen a csárdába megyünk, rendelünk finom kiadós ragulevest. Vidám történeteket mesélve, beszélgetve eltöltünk egy órát. A gyerekek elfáradtak, mi szintén, hazaérve senkit sem kell ringatni. Vasárnap az ördög nyomába eredünk de az már egy másik történet…