2011. március 24., csütörtök

2011.01.21. Börzsönyi kilátások

Kik a puhányok és kik a kemények? Két csapat, két út három kilátópont. Nézzük hól is kezdődik ez a nap.
Kisinóci turistaház Kóspallag. 37 ember várakozik, készülődik reggelizik vagy épp beszélget ezen a napsütéses hűvös reggelen. Két csapatot alakítunk, majd 9 óra után nekivágunk az útnak.
Puhány csapat, Anita vezetésével 26-an indulnak, én a Keményeket vezetem, 15 sokat látott tapasztalt túrázó, akik mennek árkon-bokron keresztül. Talán 100 métert megyünk közösen. Az első kereszteződésnél integetünk a Puhányoknak, egy laza megjegyzést hozzáfűzve. Integessünk, őket nem látjuk többet! Na vágjunk bele!
A kék jelzésen haladunk a Pokol völgyben. A talaj fagyott, kocsik vájta bordák nehezítik a lépéseinket. Óvatosan kell haladnunk, egy rossz lépés és kifordulhat az ember bokája. Szerencsére most ez kimarad, nem is bánjuk, azonban egy forrás iható tiszta vizének nagyon tudunk örülni. Alig 15 perce gyalogolunk, de már le is kerülnek a kabátok, hiába van -2 fok nekünk melegünk van. Feltankoljuk a vizes palackokat, megigazítjuk a felszerelést és haladás van!
Persze mikor látnám meg ha nem most induláskor a patakmederben a jegesedést! Ezt le kell fényképezni, meg természetesen videó is kell! Pár perc kreatívkodás után indulok a többiek után. Nagyon nem maradtam le, egy bozótos igencsak lelassította a csapatot. Átvágok rajta, így gyorsan utolérem a többieket. A völgy oldalában vezet utunk felfelé, merre másfelé is menne. Lassan lekerülnek a felesleges ruhadarabok, mire felérünk mindenki leizzadva, lihegve nyúl a vizes flakonokért, vagy a pálinkás kulacsért. Az utóbbiba valami vicces ital lehet, mert mindenki mosolyog aki iszik belőle.
Nos fent vagyunk a gerinc mellett kicsivel, irány az első szép kilátás, azonban Bástya egy kúppal elnézi a terepet, nekem gyanús de most hallgatok rá. Pár perc múlva kiderül szép kilátás ugrott, helyette itt álunk az erdő közepén egy hegy csúcson, a fák ágai között nézzük a környező hegyeket völgyeket. Viszont ideális reggeliző! A szelet felfogják a fák, így nekiállunk kajázni.
Túratársak lelkes érdeklődését, hogy merre indulunk tovább letöröm egy rövid mondattal. Erre, lefelé! Nos, szavakba próbálom foglalni. A lefelé nagyon meredeken lefelét jelent, fától fáig haladva cc 90 méter szint 90 méteren. Van aki viccnek gondolja, de gyorsan szembesül mindenki ténnyel. Ez nem vicc, tényleg erre megyünk! Bástyával neki indulunk,megmutatjuk a technikát! Lefelé futva élvezzük a szlalomozást a fák között! Egy perc sem kell és lent vagyunk, visszafordulva nézzük a többieket ki hogyan próbál lekecmeregni a hegyoldalon. Miután mindenki leért indulunk a az Oldaltmászó kút felé.
Az úton a pocsolyákat jég fedi. Kör mintákat rajzolt a fagytündér rájuk, csábítva ide ugorj, ide lépj a közepére! Engedek a csábításnak, hangos reccsenéssel törik be a jég a talpam alatt, és merülök a jó 25cm-es hideg vízbe. Mosolyogva a másik lábammal is belelépek, majd jön a következő pocsolya! Bőr bakancs, és a kamásli, zoknimat megvédi a hideg víztől. Bástya sem bírja megállni! Mint a gyerekek. De mit is látunk! Az egyik jégtábla kiáll a vízből, kiemelve fény derül a jég mintájára, hogyan is alkotta meg a fagytündér. Ez érdekes, nézzétek a képet!
Nos lassan a Hegyes-Hegy Oromhoz érünk, előbb azonban egy patak folyik mellettünk az úton. Egy két kisseb zubogó, kimosott sziklák, és persze megint érdekes jégformák. Elő a fotómasinát, beleállok a vizbe mert így lesz jó a kompozíció. Egy két jó képért rátérdelek a vizes sziklákra, két centire a fejemtől zubog a vízesés. De így érdekesek a képek!
Pár kép, pár jelenet a videóra és irány a Hegyes-hegy Orom. Jó meredek felfelé és izzadunk is. Fent ebédidő, persze fázunk is de az éhség erősebb. Bástya egy fára felmászik, ott ebédel. Szép kilátás a jutalma. Mi megelégszünk egy kidőlt fatörzzsel szék asztal gyanánt.
Ebéd után irány a volt kisvasút nyomvonala! Az eredő itt tele van szebbnél szebb mohákkal, zuzmókkal. Szinte minden zöld, pedig tél van, a fák kopaszok a fűszálak elszáradva. Ámulunk és bámulunk, mindek követ vastag moharéteg fedi. Egy cinikus megjegyzés valakitől. Látszik, ide már nem jönnek fel mohát gyűjteni, nem éri meg. Hát igen, a kezét törném aki erdőbe mohát gyűjteni jár. Hatalmas károkat okoznak a természetnek, pár koszorúért cserébe. Aki megveszi, persze nem is gondol bele, honnan van az alapanyag. Lényeg hogy jól mutasson a síron. Lehetne koszorút tenni sok élőlény sírjára is, akiknek a mohák adnak életteret. Ámen.
Nos, kisvasút. Itt a Börzsönyben ezüstöt bányásztak, meg mást is, de maradjunk az ezüstnél. A kőzetet el kellett szállítani feldolgozásra, ezért építették a kisvasutakat. Miután kiürültek a bányák, illetve nem érte már meg bányászni, ezek a vonalak lassan az enyészeté lettek. Nézzétek mi lett a viaduktból amin a szerelvények haladtak át. A természet lassan visszahódítja ami az övé.
Pár percig elmerengünk majd irány Nagyirtás-puszta. Toboz kulcsosház mellet elhaladva jön az ötlet. Ide szervezni kell egy hétvégét! Tetszik a ház! Tábla lefényképezve, és megyünk tovább. Szent Orbán fogadó, a kötélpályán csúszunk párat, majd felkapaszkodunk a Nagy-Sas hegyre.
Két 200 kilós vaddisznó száguld el mellettünk, megzavartuk őket. Szerencsére nem felénk rohannak, komoly sérüléseket tudnak okozni.
Mi közben felérünk a Nagy-rétre a legjobb időben! Pont naplemente előtt vagyunk kicsivel. Gyönyörködünk a panorámában, ez lenyűgöző, ellátni a Dunakanyarig. Pár percig napfürdőzünk és irány lefelé a Kisinóci turistaház a cél. Profibb szervezés nem is lehetne! pont egyszerre érünk a házhoz! Igaz pár Kemény csapattag belehúz a végére, csak mi érjünk előbb vissza, de egy jó forró raguleves mellett vidáman meséljük a nap kalandjait!